Yoga & Pilates 2018-04-03T10:23:26+00:00

Yoga & Pilates

38 11 83 00

FEMILATES

KLASSER hver mandag kl 19.00 og tirsdag kl 18.00. Max 10 deltakere.

HVORFOR FEMILATES?

Femilates bidrar til en sunn og sterk bekkenbunn, gjennom øvelser som avlaster og styrker. Belastningen på underlivsmuskulaturen kommer gjennom trykk ovenfra og kan ha mange og sammensatte årsaker. Ofte kalles det bare for buktrykket, det trykket som finnes mellom bekkenbunnen og diafragma, altså pustemuskulaturen. Men er buktrykket for stort, fører det til økt belastning på bekkenbunnen slik at denne konstant er under overbelastning.  Svangerskap og fødsel er en betydelig årsak i tillegg til faktorer som kronisk hoste, treg mage eller overvekt. Overbelastning fører i sin tur til svekkelse og kan til sist føre til bekkenbunnsbrist. Kvinner som har født, har kunnskap og erfaring fra dette. Man blir hel igjen, mange har trent seg bedre og for mange er det tilstrekkelig å trene. Noen trenger utredning.

Uten at du er klar over det, utsetter du daglig bekkenbunnen din for påkjenninger:

  1. når du nyser
  2. når du hoster
  3. når du har treg avføring
  4. når du bærer tungt
  5. når du ler

Er du en som kjenner at du må virkelig ikke le nå, for da tisser du på deg? Kanskje du har opplevd at du rekker iblant bare å sette fra deg veska og låse opp døra, men ikke rekker inn på badet før du må gi etter for tissetrangen? Dette er de snilleste konsekvensene med en svak bekkenbunn. Men det er også et tegn på at du har mye å hente på å starte bevisste, systematiske knipeøvelser.

Å vite at du trener hensiktsmessig og riktig er ikke alltid så enkelt, men når du deltar i en Femilatesklasse gir deg muligheten for å trene veiledet og med tilgang til kompetanse på feltet.

Jeg tilbyr innføring i metoden etter Joseph Pilates prinsipper. Pilates er skånsom styrketrening med kroppens egen vekt og styrke som motstand, og i liten gruppe er det rom for individuell tilpasning. Metoden gir bedre holdning, balanse og koordinasjon – i tillegg til å forebygge feilbelastninger. Som erfaren instruktør er jeg særlig opptatt av at du integrerer bekkenbunnen og dennes støttemuskulatur i øvelsene. Ved å bli kjent med øvelser som gir mestring og kontroll av bevegelser, bidrar metoden til at man generelt er bedre rustet til å delta aktivt i sport og fritidsaktiviteter. Målet er økt mestring ved fysisk aktivitet.

Kvinners forhold til kroppen har av naturlige årsaker mange utfordringer, fra pubertet, graviditet og barseltid, gjennom de mange forskjellige hormonelle faser og frem til menopause. Pilatesundervisningen skal gi glede og mestring mens vi fokuserer på kjernemuskulatur, balanse og koordinasjon, stabilitet og fleksibilitet, pust og avspenning.

OM TIMENE

MANDAG

ADVANCED KLASSE for deg som vil styrke i kjernemuskulaturen betyr økt stabilitet, god balanse og holdning. Gjennom krevende koreografi og flytende overganger mellom øvelsene får du trent hele kroppen, skånsomt og grundig. Under oppvarmingen går vi gjennom hele kroppen og benytter bevisstgjørende instruksjon og øvelser som spesielt aktiverer bekkenbunn og underlivsmuskulatur slik at du i alle bevegelser har denne integrert. Under hoveddelen av timen går vi gjennom en rekke krevende og effektive styrkeøvelser. En lang serie stående og liggende armøvelser og styrkende planker sørger for å opprettholde og øke muskelmasse i overarm og rygg. For å delta på denne timen må du være godt kjent med pilatesprinsippene.

TIRSDAG

ØVET KLASSE

ChiBall er en liten, nærmest vektløs ball med diameter på 15 cm. Ballen er med fra start til slutt, enten som referansepunkt, balansepunkt eller motkraft. Programmet i denne timen øker mobilitet og sørger for større bevissthet og kontrollerte utslag. Timen starter med å mobilisere nakke, rygg, mage- og bekken-muskulatur. Vi går gjennom hele kroppen, starter med nakken og ender i bekkenet og øker utfordringene i takt med økt kontroll og styrke. Han du smerter i rygg, skuldre og nakke er denne timen ideell for deg. Deltakelse på timen fordrer kjennskap til pilatesprinisippene eller at du er vant til å ta instruksjon.

 

En god holdning, en sterk og smidig kropp forteller mye om hvordan du har det. Skånsomt og effektivt kan du bygge opp en indre styrke som gjør deg trygg på kroppen din, i alle sammenhenger. Min erfaring kan hjelpe deg til å bli bevisst hvordan du bruker kroppen og hjelpe deg til å endre bevegelsesmønsteret ditt.

Yoga

Yoga for kvinnens hormonsystem.

Dette er yogaen som kvinner behøver, fra tenårene og resten av livet. Våre hormoner påvirker oss på ulike måter under livets ulike faser. Det kan være PMS, problemer med å bli gravid, ubalanser i skjoldbruskkjertelen eller overgangsplager. Hormonene er nøkkelen til vårt velbefinnende. De styrer humøret, tankemønstre, energinivået, forbrenningen og lysten. Yogan vitaliserer og balanserer hormonsystemet og er dessuten stressreduserende. Ren og skjær livskraft og livsglede!

Yoga for stressreduksjon og økt bevegelighet

Dette er en yogatime der vi jobber med avspenning av bindevev og muskelatur. Benytter øvelser som påvirker våre endokrine kjertler, roer nervesystemet og regulerer energinivået. Den passer godt for deg som sliter med spenninger i kropp og sinn. Har søvnproblematikk eller energitap.

Yoga med Renate består av bl.a klassisk Hatha yoga på Klinikk Andøya. Det er en rolig og mild form for yoga, hvor fokus er på å finne ro, styrke og vitalitet. Jeg har et bredt kurstilbud for både unge og eldre.  Gjennom gravidyoga og mor & barn timene ønsker hun å å inspirere kvinner til å ta vare på seg selv i det som er en fantastisk, men også krevende fase av livet.  Yoga har noe å tilby alle! For mer informasjon om yoga og kurstilbud.  www.renateeriksen.com.

JUDITH MELBYE
JUDITH MELBYEPilates
41 28 46 26
RENATE ERIKSEN
RENATE ERIKSENYoga
481 81 174